Jij hebt ze vast ook.
Van die woorden waar je allergisch voor bent.
Of voor bent geworden.
Ik heb dat met woorden uit de marketing. Sinds marketeers massaal in een kramp schoten door de populariteit van social media, is ons vocabulaire in rap tempo uitgebreid met termen die moeten aangeven hoe we De Klant het beste binnenhalen.
Het klinkt allemaal super fancy
Je kunt het zelfs studeren. Zo’n opleiding heet dan Customer Insight & Marketing Intelligence. Of Customer Experience & Multichannel Management. Op de Beeckestijn Business School omschrijven ze dat zo:
De klant wil beleving. Het gaat erom uw merkbelofte waar te maken en klantwensen daarin mee te nemen. Goede producten en diensten zijn een commodity. Daarmee onderscheidt u zich niet meer als bedrijf. Om aanbevelers te creëren moet u in kunnen spelen op de emotionele beleving: ‘share of mind’ leidt tot ‘share of wallet’.
Emotionele betrokkenheid en authentieke interactie zijn het strijdtoneel geworden, in toenemende mate via social media (…). Waarde voor de klant creëren, bij iedere directe en indirecte interactie.
Uh-huh.
Heel belangrijk allemaal.
Maar ik krijg toch een beetje jeuk
De woorden klinken abstract, verkoperig, nep. Het is marketingblabla en het wekt achterdocht. En dat terwijl het juist het tegengestelde moet bereiken.
Neem nou authenticiteit. Tot een paar jaar geleden gebruikten we dat voor huizen (“In dit jaren dertig pand zitten nog de authentieke deuren.”) en klederdracht (“Dit is een authentiek Zeeuws kostuum.”). Het betekent ‘oorspronkelijk’: nog niet vervangen door modern namaak-spul.
Maar tegenwoordig is authentiek een term die leuk staat in je Twitterbio. Het geeft aan dat je ‘echt’ bent, open, transparant (iew, nóg zo’n woord). Een onderdeel daarvan is dat je je zwakheden durft te tonen. Sinds de TEDtalk van Brené Brown over vulnarability is kwetsbaarheid daarom ook al helemaal hot.
Ik heb daar een probleem mee
Niet met kwetsbaar zijn, of openlijk toegeven dat je een chaoot bent. Maar met het idee dat bedrijven het inzetten als marketingtruc. Hoe weet ik als consument nu wie werkelijk zichzelf is en wie een maniertje toepast om zogenaamd eerlijk over te komen? Plotseling heb ik te maken met echt authentiek en bedacht authentiek. Dat maakt die customer experience er niet makkelijker op.
Ook zijn woorden die vroeger volkomen helder waren ineens vermomd als sociale bezigheden. Het Verkoopgesprek heeft zich verkleed als Inspiratiesessie en als iemand je uithoort over jouw ideeën heet dat tegenwoordig ‘sparren’.
Branded customer experience, communitybuilding, brand awareness, contentmarketing. Als ik me concentreer weet ik wel wat die termen betekenen, maar als ik ze op een website tegenkom maak ik me snel uit de voeten.
Het klinkt me te gelikt
Dus voor iedereen die al die hippe woorden net zo moeilijk over z’n lippen krijgt als ik, presenteer ik hier het Microwoordenboek der Hippe Marketingtermen voor de Normale Mensch.
(Aanvullingen? Zet ze in de comments!)
Brand Awareness
“Ken je Eef Hermans?”
“Die met die blogs over eerlijkheid en lef?”
“Ja, die.”
Harde conversie
“Wil je meedoen aan mijn cursus? Klik dan hier!”
Niche
“Hee, wat een leuke plek. Mooi uitzicht, interessante mensen, ruimte om te doen wat ik leuk vind. O, hallo, ik ben Eef. Ja hoor, natuurlijk kan ik je helpen. Graag zelfs.”
Storytelling
“Ik ben Eef. Ik ben een piekeraar en een kluns. Ik heb twee kinderen en aaaaaaarrrrgggghhh, die maken me soms helemaal gek. Ik heb een man en een baan en ik houd ontzettend van bloggen. Al vind ik dat soms ook best eng. Kortom: ik ben net als jij. Dus mocht je m’n hulp nodig hebben, dan weet je me te vinden.”
Community building
“Hou jij ook zo van boeken? ”
“Ja, ontzettend!”
“Oké, ik ga je volgen.”
“Ik jou ook!”
Contentmarketing
Dit.